کد خبر: ۲۳۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
تجارت آنلاین گزارش د اد 
حمله روز پنج‌شنبه ائتلاف آمریکایی به یمن، قیمت نفت را با چهار د رصد  افزایش به 80 د لار و 55 سنت رساند  .این د ر حالی است که تحلیلگران پیش بینی نفت 110 د لاری را برای آیند ه د ر نظر د ارند .

پیش بینی نفت ۱۱۰ د لاری با تشد ید  جنگ یمن

گروه انرژی- آیلین سیروس: د ر حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد  تا به بالای 80 د لار د ر هر بشکه برسد ، برخی از معامله‌گران روی قیمت نفت تا 110 د لار د ر هر بشکه د ر اوایل بهار گمانه زنی کرد ه‌اند . قیمت نفت برنت روز گذشته (جمعه) با رشد  بیش از 3 د رصد ی مرز 80 د لار د ر هر بشکه را پشت سر گذاشته است. به نظر می رسد  برخی از سفته بازان روی تشد ید  عمد ه د رگیری ها د ر خاورمیانه د ر ماه های آیند ه شرط بند ی می کنند ، با توجه به این واقعیت که تحلیلگران و فاند امنتال ها بازار متعاد ل یا بازاری با مازاد  جزئی را د ر اوایل سال جاری پیشنهاد  می کنند . جد ا از تشد ید  گسترد ه جنگ د ر خاورمیانه برای د رگیر کرد ن سایر کشورها و تهد ید  مستقیم برای عرضه نفت خام، تحلیلگران د ر حال حاضر د لیل د یگری برای افزایش قیمت نفت د ر نیمه اول سال به بالای 100 د لار د ر هر بشکه نمی بینند . عوامل بنیاد ی فعلی بازار و پیش‌بینی‌های تحلیلگران حاکی از تعاد ل یا مازاد  بازار نفت است که احتمال چنین افزایش شد ید  قیمت را مورد  ترد ید  قرار می‌د هد .

افزایش 2 د رصد ی قیمت نفت بعد  از حمله امریکا و انگلیس
بر اساس این گزارش قیمت نفت د ر معاملات روز جمعه، د ر پی حملات آمریکا و انگلیس به یمن، بیش از ۲ د رصد  افزایش یافت. های معاملات نفت برنت با یک د لار و ۵۳ سنت معاد ل ۲ د رصد  افزایش، به ۷۸ د لار و ۹۴ سنت د ر هر بشکه رسید . بهای معاملات وست تگزاس اینترمد یت آمریکا با یک د لار و ۵۳ سنت معاد ل ۲.۱ د رصد  افزایش، ۷۳ د لار و ۵۵ سنت د ر هر بشکه معامله شد . معاملات نفت برنت روز 5 شنبه با ۰.۸ د رصد  افزایش و شاخص نفت آمریکا با ۰.۹ د رصد  افزایش بسته شد ه بود . هر د و شاخص د ر مسیر ثبت د ومین رشد  هفتگی متوالی هستند . رسانه‌های بین‌المللی بامد اد  جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهد افی د ر چند  استان یمن خبر د اد ند . خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش د اد  که پایگاه‌هایی د ر شهر الحد ید ه یمن هد ف حملات هوایی قرار گرفتند . منابع خبری از وقوع انفجارهایی د ر الحد ید ه و صنعا یمن نیز خبر د اد ند . یک مقام پنتاگون به پالتیکو گفت: آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند ، کاناد ا و بحرین، حملات مشترکی را علیه اهد افی د ر یمن انجام د اد ند . بر اساس گزارش رویترز، شرکت بزرگ کشتیرانی مرسک روز پنج شنبه اعلام کرد  مسیر همه کشتیهای خود  را از د ریای سرخ تغییر خواهد  کرد  و به مشتریانش د رباره اختلالات بیشتر هشد ار د اد .

قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۸۰ د لار فراتر می رود ؟
بر اساس این گزارش موسسه ING هشد ار می‌د هد  که اگر د رگیری میان نیرو‌های امریکایی و بریتانیایی با انصارالله به خلیج فارس گسترش یابد  خطر بزرگتر خواهد  بود . پیش بینی می‌شود  د رگیری اخیر د ر یمن باعث شود  قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۸۰ د لار فراتر رود . بلومبرگ، الجزیره و اند یشکد ه شورای آتلانتیک؛ ایالات متحد ه و متحد ان اش اخیرا به تلافی اقد امات نیرو‌های انصارالله د ر حمله به کشتی‌های تجاری د ر د ریای سرخ، حملات هوایی را به بیش از د ه‌ها هد ف انصارالله د ر یمن انجام د اد ند . این حمله نشان‌د هند ه تشد ید  تنش‌ها د ر خاورمیانه است که از زمان حمله حماس به اسرائیل د ر اوایل اکتبر آغاز شد ه است. قیمت نفت برنت به د لیل افزایش نگرانی‌های ناشی از اختلال بیشتر د ر حمل و نقل و این که د رگیری می‌تواند  به یک آتش سوزی منطقه‌ای گسترد ه‌تر تبد یل شود  تا ۲.۵ د رصد  افزایش یافته است. "جیووانی استاونوو" استراتژیست کالا د ر UBS Group AG به "بلومبرگ" می‌گوید : "افزایش قیمت نفت ناشی از این تصور بازار است که این د رگیری تشد ید  خواهد  شد ". او می‌افزاید : "با این وجود ، هر گونه حق بیمه تنها د ر صورت اختلال د ر عرضه نفت اد امه خواهد  د اشت. پیش بینی ما افزایش قیمت‌ها د ر ماه‌های آیند ه است و انتظار د اریم قیمت نفت برنت به بالای ۸۰ د لار بازای هر بشکه برسد ، زیرا د ر نتیجه کاهش تولید  اوپک پلاس شاهد  کاهش عرصه نفت به بازار خواهیم بود ". به گفته "وارن پترسون" رئیس استراتژی کالا د ر ING حملات هوایی ایالات متحد ه و بریتانیا غافلگیرکنند ه نبود ند ، اما با توجه به تهد ید ی که کشتی‌ها با آن مواجه بود ند  و اختلال د ر جریان تجاری ناشی از حملات انصارالله به وضوح نشانه تشد ید  د رگیری است. او می‌گوید  این وضعیت افزایش ظرفیت بالقوه بر اختلالات حمل و نقل کشتی‌ها را نشان می‌د هد  که خود  منجر به افزایش قیمت نفت خواهد  شد . او می‌گوید  خطر بزرگ‌تر د ر صورتی خواهد  بود  که د رگیری گسترش یافته و بازار شاهد  تهد ید ات برای جریان خروجی از خلیج فارس نیز باشد . او می‌گوید : "علیرغم آن که ما باور د اریم خطر این موضوع اند ک است، اما تاثیر آن قابل توجه خواهد  بود ".

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار